För att du ska kunna ta till dig körkortsteorin på bästa möjliga sätt så måste du förstå de vanligast förekommande begreppen och kunna trafikens grundregler. I inledningen får du bland annat lära dig vad som definierar en väg och ett fordon, vad defensiv körning är och hur snabbt olika fordon får köra.
För att kunna köra med tungt släp på ett säkert sätt måste du förstå vilka faktorer och krafter som påverkar bilens och släpets köregenskaper. Du måste även känna till hur olika typer av släp är uppbyggda och fungerar samt hur släp ska lastas, kopplas och lossas på korrekt sätt. Det finns också en hel del specifika regler, säkerhetsfaktorer och begrepp som du måste lära dig, exempelvis hur tung last du får köra, hur man backar med släp och vad du ska tänka på vid häst-, bil- och båttransporter.
För att bli en bra förare måste du känna till vilka faktorer och krafter som påverkar bilens köregenskaper. Du måste även ha en viss kännedom om hur en bil är uppbyggd och fungerar. Du ska till exempel veta vad du måste kontrollera och åtgärda själv och när du måste lämna in bilen på verkstad.
När du kör motorcykel är det minst lika viktigt att du förstår dig själv och hur andra förare fungerar som att du förstår alla trafikregler. Du måste veta varför vi människor tar de beslut vi gör och hur exempelvis stress, grupptryck, trötthet och alkohol kan leda oss till att göra saker vi egentligen inte alls hade tänkt göra.
Motorcykeln är en belastning för både miljön och privatekonomin samtidigt som många inte skulle kunna tänka sig att leva utan den. För att belasta miljön och din ekonomi så lite som möjligt så måste du lära dig att köra sparsamt och att ta hand om motorcykeln på ett så miljövänligt sätt som möjligt.
För att kunna köra inom tätbebyggda områden på ett säkert sätt måste du känna till en rad olika regler. Du måste till exempel veta var du får stanna och parkera, var och när det är tillåtet att köra om och när du måste lämna företräde för andra fordon. Du måste även känna till den förhöjda risken med oskyddade trafikanter som stadskörning innebär.
Landsvägskörning är körning på alla typer av vägar som finns utanför tätbebyggda områden. Eftersom hastigheterna på landsvägar oftast är höga så är det viktigt att du vet vilka regler som gäller och vilka faror som finns. Du måste exempelvis veta när du får köra på vägrenen, hur du passerar ett vägarbete och när risken att bli fartblind är som störst.
Både mörkerkörning och halkkörning ställer höga krav på dig som förare och är förknippade med stora risker. För att minimera riskerna så måste du bland annat veta hur man använder motorcykelns belysning på rätt sätt och lära dig om och respektera motorcykelns begränsningar på halt väglag.
Trafikolyckor är en av baksidorna med fordonstrafiken. För att minska risken att råka ut för en olycka så måste du veta var och när riskerna är som störst. Du måste även veta vilka skyldigheter du har i samband med en olycka och hur du på bästa sätt kan hjälpa någon som har skadats i en olycka.
En stor del av körkortsteorin handlar om siffror och statistik, du behöver inte kunna de exakta siffrorna för att klara teoriprovet men du bör känna till dem på ett ungefär. För att du lätt ska kunna repetera har vi här sammanställt de viktigaste siffrorna och den viktigaste statistiken från övriga kapitel.
Förarprovet består av två delar: teoriprovet och körprovet. Du måste ha en giltig riskutbildning för motorcykel innan du får genomföra förarprovet och du måste klara kunskapsprovet innan du får göra körprovet. För att öka dina chanser att bli godkänd är det bra om du vet hur du ska förbereda dig, hur proven går till och hur du blir bedömd.
Gör körkortspluggandet roligare och lättare än någonsin och spela dig igenom hela körkortsteorin med vårt spel BE-Resan!
Testa dina kunskaper med ett gratis teoriprov. Provet fungerar på alla enheter och frågorna är utformade på samma sätt som på det riktiga teoriprovet.