När man säkrar last på en släpvagn använder man sig oftast av lastsäkringsmetoderna förstängning och/eller surrning.
Förstängning innebär att man sätter spärrar såsom lastpallar eller reglar mellan godset och flakets fasta konstruktionsdetaljer så att lasten inte kan rubbas under transporten. Även reglar, strövirke, luftkuddar och annan utrustning som stödjer direkt eller indirekt mot fasta konstruktionsdetaljer räknas som förstängning.
Förstängning är främst en metod för att förhindra godset från att glida men om förstängningen når tillräckligt högt upp förhindras även godset från att tippa. Förstängning används ofta i kombination med surrning för att lastsäkringen ska bli betryggande. Du bör alltid förstänga godset du ska transportera om du har möjlighet att göra det.
Surrning är den överlägset vanligaste lastsäkringsmetoden och den går ut på att du säkrar godset med spännband, kätting eller vajer som du fäster i släpets flaköglor. Spännband är det vanligaste surrningsmaterialet eftersom de är starka, lätta och elastiska. Spännband finns i en mängd olika utföranden och är konstruerade för olika belastningar.
Flaköglor kan ha olika utföranden och klara olika belastningar. Det är fordonstillverkaren som bestämmer flaköglornas belastningsvärden, men det är alltid föraren som är ansvarig för lastsäkringen. Därför är du som förare skyldig att ta reda på vilken belastning flaköglorna tål. Ofta finns det en skylt på släpvagnen där detta värde finns angivet, men om det inte gör det så måste du kontakta tillverkaren eller ta reda på värdet på något annat sätt.
De fyra vanligaste surrningsmetoderna är överfallssurrning, loopsurrning, grimma och rak surrning.
Gör körkortspluggandet roligare och lättare än någonsin och spela dig igenom hela körkortsteorin med vårt spel BE-Resan!
Testa dina kunskaper med ett gratis teoriprov. Provet fungerar på alla enheter och frågorna är utformade på samma sätt som på det riktiga teoriprovet.